Umiejętności miękkie ma każdy, warto jednak je rozwijać, biorąc udział w szkoleniach interpersonalnych.
Rozwój dzięki pracy w grupie
Będący częścią psychologii humanistycznej trening interpersonalny polega na rozwijaniu umiejętności komunikowania się z innymi ludźmi poprzez przynależność do grupy. Trening ten jest treningiem w pełnym tego słowa znaczeniu – trwa kilka dni (od czterech do sześciu) i odbywa się w kilkugodzinnych sesjach. Najczęściej połączony jest z wyjazdem, dzięki czemu uczestnicy w pełni angażują się w pracę, ćwicząc nawet podczas posiłków. Szkolenia prowadzą specjaliści: psycholodzy i psychoterapeuci.
Cele i efekty
Osoby biorące udział w treningu poznają się wzajemnie, opowiadają o sobie i swoich doświadczeniach, uczą się słuchać i rozumieć innych. Poznają też siebie – własne zachowania i odruchy, niekontrolowaną wcześniej mowę ciała, gesty, mimikę. Dowiadują się, jakie pierwsze wrażenie sprawiają i jak zostają odebrani przez grupę w toku dalszej rozmowy. Celem szkolenia interpersonalnego jest nauka efektywnej komunikacji – jasnego formułowania potrzeb i rozumienia wiadomości zwrotnych, a także funkcjonowania w grupie. Sesje ujawniają, co w kontaktach międzyludzkich sprawia uczestnikom trudność, szkoleniowiec natomiast pokazuje, jak trudności te przezwyciężyć.
Trening rozwija kompetencje interpersonalne, co pozytywnie wpływa na poczucie własnej wartości. Jeśli potrafimy zachować się w trudnych sytuacjach, potrafimy odmawiać i egzekwować wymagania, a także wyrażać swoje opinie i przyjmować te krytyczne o nas – stajemy się pewniejsi siebie. Ma to znaczenie w życiu zawodowym: efektywniej pracujemy pod presją, nie poddajemy się stresom, szybciej rozwiązujemy konflikty, ale poprawia też relacje w kręgach przyjacielskich i rodzinnych. Po przejściu szkolenia jesteśmy bardziej świadomi siebie, znamy i rozumiemy swoje zachowania, a także wiemy, w jaki sposób działamy na innych.
Dla kogo?
Treningi interpersonalne szczególnie polecane są managerom i kierownikom, którzy zarządzają zespołami. Pomocne mogą się okazać również dla pracowników socjalnych i medycznych oraz pedagogów: ułatwiają zrozumienie emocjonalnych reakcji podopiecznych czy pacjentów. Przydadzą się jednak przede wszystkim osobom dążącym do większej samoświadomości i poprawy relacji, jakie tworzą z innymi ludźmi.
© APLIT Wszelkie prawa zastrzeżone.